ЦІНОВА СТРАТЕГІЯ І СОБІВАРТІСТЬ ЯК ІНСТРУМЕНТИ ЗМІЦНЕННЯ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОЇ СТІЙКОСТІ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
В умовах ринкової нестабільності та конкуренції ефективне ціноутворення і контроль витрат є ключовими для фінансової стійкості торговельних підприємств. Мета дослідження — обґрунтувати теоретичні основи та запропонувати практичні підходи до вдосконалення цінової стратегії й управління собівартістю. Методологія ґрунтується на поєднанні загальнонаукових, статистичних і структурно-функціональних методів. У межах дослідження систематизовано наукові підходи до трактування цінової стратегії, виявлено її зв’язок із прибутковістю та конкурентною позицією підприємства. Проведено порівняльний аналіз оптової й роздрібної торгівлі, а також оцінено фінансові результати за 2012–2023 роки. Сформовано практичні рекомендації щодо адаптації цінової стратегії з урахуванням масштабу бізнесу, витратної структури та цифрової зрілості. Окрему увагу приділено впровадженню сучасних цифрових інструментів як основи підвищення стійкості та конкурентоспроможності.
Посилання
Перерва П. Г., Лега О. В., Тютюнник С. В., Тютюнник Ю. М. Прибуток як основа фінансової стійкості та стратегічного розвитку підприємства. Актуальні питання економічних наук. 2025. № 7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14790464 (дата звернення: 12.04.2025).
Пешков А., Лега О. Аналіз фінансової стійкості вітчизняних підприємств в умовах невизначеності. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 1 (10). С. 151–158. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.10-27.
Лега О. В., Канцедал Н. А., Прийдак Т. Б., Яловега Л. В. Формування калькуляційних статей собівартості як основи ціноутворення на продукцію лісового господарства. Актуальні питання економічних наук. 2025. № 7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14767562.
Перерва П., Балан О., Лега О. Дослідження складових системи менеджменту «розумного підприємства»: стратегія мінімальної собівартості та пакетного ціноутворення. Вісник НТУ «ХПІ» (економічні науки). 2023. № 6. С. 127–131. URL: http://es.khpi.edu.ua/article/view/314092/305019. (дата звернення 24.04.2025).
Захарова М. Г. Місце цінової стратегії в системі стратегічного управління підприємством. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2018. Т. 15, № 3(34). С. 142–159.
Чиркова Ю. Л., Квасниця В. М. Цінова стратегія суб’єктів ЗЕД в Україні: особливості формування та напрями розвитку. Економічний простір. 2021. № 171. С. 47–51. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/171-8.
Kozachenko A., Panadiy O., Chudak L. Applied aspects of the distribution of spendings for management accounting and control. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. Vol. 5, No. 4. P. 116–121. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-4-116-121.
Aleskerova Y., Fedoryshyna L. Financial management activities of enterprises in the modern economic conditions. Baltic Journal of Economic Studies. 2024. Vol. 10, No. 3. P. 58–68. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2024-10-3-58-68.
Zubko T., Korzh M., Kasianova A., Vavdiichyk I., Sydorenko K. Peculiarities of the system for assessing the financial security of Ukrainian enterprises. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice. 2024. Vol. 1, No. 54. P. 188–199. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.54.2024.4264.
Rushchyshyn N., Nikonenko U., Kostak Z. Formation of financial security of the enterprise based on strategic planning // Baltic Journal of Economic Studies. 2017. Vol. 3. No. 4. P. 231–237. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2017-3-4-231-237.
Pakhucha E., Babko N., Bilousko T., Bilousko R., Vynohradenko S., Azizov O. Strategic analysis of export activities of enterprises to ensure sustainable development. European Journal of Sustainable Development. 2021. Vol. 10. No. 4. P. 251–270. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n4p251.
Wang Y., Song X. Z., Zhou J. Y. Does firms' digitalization affect trade credit provision? Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics. 2025. Vol. 32. No. 2. P. 329–357. DOI: https://doi.org/10.1080/16081625.2024.2356108.
Cao Q. N., Geng X. J., Zhang J. Impact of channel structure on a manufacturer's bundling decision with an application to digital goods. Production and Operations Management. 2022. Vol. 31. No. 4. P. 1679–1697. DOI: https://doi.org/10.1111/poms.13638.
Ivanova M., Smiesova V., Tkachenko A., Boichenko M., Arkhypenko T. Efficiency of the logistics chain as a factor of economic security of enterprises. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice. 2021. Vol. 2. No. 37. P. 151–160.
Нечитайло Б. Цінова стратегія як частина маркетингового комплексу телекомунікаційних підприємств. Економіка та суспільство. 2024. № 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-73.
Сак Т., Лавринчук Б. Стратегії ціноутворення в системі маркетингу підприємств. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/19298/1/707-709.pdf (дата звернення: 24.04.2025).
Сачишина О. Ю., Павлова С. І. Вибір цінової стратегії на підприємстві в ринкових умовах. URL: https://eztuir.ztu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/733/1/274.pdf (дата звернення: 24.04.2025).
Марцин В. С. Особливості формування цінової стратегії підприємства та оцінка етапів її моніторингу. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2013. Вип. 1 (99). С. 432–442. URL: https://ird.gov.ua/sep/sep20131(99)/sep20131(99)_432_MartsynVS.pdf (дата звернення: 24.04.2025).
Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 24.04.2025).
Pererva P. H., Leha O. V., Tiutiunnyk S. V., Tiutiunnyk Yu. M. (2025). Prybutok yak osnova finansovoi stiikosti ta stratehichnoho rozvytku pidpryiemstva [Profit as a basis for financial stability and strategic development of the enterprise]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, no. 7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14790464
Peshkov A., Leha O. (2024). Analiz finansovoi stiikosti vitchyznianykh pidpryiemstv v umovakh nevyznachenosti [Analysis of the financial stability of domestic enterprises under uncertainty]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, vol. 1(10), pp. 151–158. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.10-27
Leha O. V., Kantsedal N. A., Pryidak T. B., Yaloveha L. V. (2025). Formuvannia kalkuliatsiinykh statei sobivartosti yak osnovy tsinoutvorennia na produktsiiu lisovoho hospodarstva [Formation of cost calculation items as the basis for pricing in forestry products]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, no. 7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14767562
Pererva, P., Balan, O., & Leha, O. (2023). Doslidzhennia skladovykh systemy menedzhmentu «rozumnoho pidpryiemstva»: stratehiia minimalnoi sobivartosti ta paketnoho tsinoutvorennia [Research on smart enterprise management components: strategy of minimum cost and bundle pricing]. Visnyk NTU “KhPI” (Ekonomichni nauky), no. 6, pp. 127–131. Available at: http://es.khpi.edu.ua/article/view/314092/305019 (accessed April 24, 2025).
Zakharova, M. H. (2018). Mistse tsinovoi stratehii v systemi stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom [The place of pricing strategy in the strategic management system of the enterprise]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia, vol. 15(3[34]), pp. 142–159.
Chyrkova Yu. L., Kvasnytsia V. M. (2021). Tsinova stratehiia subiektiv ZED v Ukraini: osoblyvosti formuvannia ta napriamy rozvytku [Pricing strategy of foreign economic activity entities in Ukraine: features of formation and development directions]. Ekonomichnyi prostir, no. 171, pp. 47–51. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/171-8
Kozachenko A., Panadiy O., Chudak L. (2019). Applied aspects of the distribution of spendings for management accounting and control. Baltic Journal of Economic Studies, vol. 5(4), pp. 116–121. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-4-116-121
Aleskerova Y., Fedoryshyna L. (2024). Financial management activities of enterprises in the modern economic conditions. Baltic Journal of Economic Studies, vol. 10(3), pp. 58–68. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2024-10-3-58-68
Zubko T., Korzh M., Kasianova A., Vavdiichyk I., Sydorenko K. (2024). Peculiarities of the system for assessing the financial security of Ukrainian enterprises. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, vol. 1(54), pp. 188–199. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.54.2024.4264
Rushchyshyn N., Nikonenko U., Kostak Z. (2017). Formation of financial security of the enterprise based on strategic planning. Baltic Journal of Economic Studies, vol. 3(4), pp. 231–237. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2017-3-4-231-237
Pakhucha E., Babko N., Bilousko T., Bilousko R., Vynohradenko S., Azizov O. (2021). Strategic analysis of export activities of enterprises to ensure sustainable development. European Journal of Sustainable Development, vol. 10(4), pp. 251–270. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n4p251
Wang Y., Song X. Z., Zhou J. Y. (2025). Does firms' digitalization affect trade credit provision? Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics, vol. 32(2), pp. 329–357. DOI: https://doi.org/10.1080/16081625.2024.2356108
Cao Q. N., Geng X. J., Zhang J. (2022). Impact of channel structure on a manufacturer's bundling decision with an application to digital goods. Production and Operations Management, vol. 31(4), pp. 1679–1697. DOI: https://doi.org/10.1111/poms.13638
Ivanova M., Smiesova V., Tkachenko A., Boichenko M., Arkhypenko T. (2021). Efficiency of the logistics chain as a factor of economic security of enterprises. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, vol. 2(37), pp. 151–160.
Nechytailo B. (2024). Tsinova stratehiia yak chastyna marketynhovoho kompleksu telekomunikatsiinykh pidpryiemstv [Pricing strategy as part of the marketing mix of telecommunication enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-73
Sak T., Lavrynchuk B. (n.d.). Stratehii tsinoutvorennia v systemi marketynhu pidpryiemstv [Pricing strategies in the marketing system of enterprises]. Volynskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. Available at: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/19298/1/707-709.pdf (accessed April 24, 2025).
Sachyshyna O. Y., Pavlova S. I. (n.d.). Vybir tsinovoi stratehii na pidpryiemstvi v rynkovykh umovakh [Selection of pricing strategy at an enterprise in market conditions]. Zhytomyrskyi derzhavnyi tekhnolohichnyi universytet. Available at: https://eztuir.ztu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/733/1/274.pdf (accessed April 24, 2025).
Martsyn, V. S. (2013). Osoblyvosti formuvannia tsinovoi stratehii pidpryiemstva ta otsinka etapiv yii monitorynhu [Features of enterprise pricing strategy formation and evaluation of its monitoring stages]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, vol. 1(99), pp. 432–442. Available at: https://ird.gov.ua/sep/sep20131(99)/sep20131(99)_432_MartsynVS.pdf (accessed April 24, 2025).
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed April 24, 2025).